Zbožové srovnávače shromažďují nabídky e-shopů a pomáhají uživatelům vyhodnocovat kvalitu jednotlivých nabídek. Nejde zdaleka jen o srovnání cen, ale také o dostupnost, způsob dopravy a v neposlední řadě důvěryhodnost e-shopu.
Uživatelé během krátké chvíle získají potřebné informace, porovnají zajímavé nabídky a rozhodnou se o nákupu. Být na zbožových srovnávačích vidět tedy znamená být vidět při rozhodování uživatelů, kde utratí své peníze. Největšími zbožovými srovnávači u nás jsou Heureka a Zboží.cz.
Na Heurece máte jako e-shopista možnost inzerovat buď ve FREE režimu nebo v PPC režimu. Inzerce ve FREE režimu je, jak název napovídá, zdarma. Znamená to ale, že se vaše nabídky zobrazují pouze ve fulltextovém vyhledávání, a to až jako poslední možnost vyhledávání. Navíc nejsou spárované na produktové karty Heureky. Produkty zde Heureka řadí primárně dle relevance hledaného výrazu a jedná se o desítky podstránek, takže jsou produkty obtížně dohledatelné. V PPC režimu dochází k párování produktů do příslušných kategorií, kde jsou stejné nabídky e-shopů sdružovány na jednu stránku a řazeny dle ceny. Zde už se za inzerci platí a to konkrétně za každou návštěvu vašeho e-shopu z Heureky. Cena za tento jeden proklik do e-shopu se nazývá CPC (cena za proklik).
Zboží.cz funguje podobně s tím rozdílem, že zde neexistuje bezplatný FREE režim. Platíte tedy za prokliky do svého e-shopu ze spárovaných i nespárovaných nabídek. Výhodou Zboží.cz je, že pokud u produktů zasíláte CATEGORYTEXT dle stromu Zboží.cz, mohou se i vaše nespárované produkty zobrazovat v kategorii Zboží, konkrétně ve výpisu kategorie a v hledání v kategorii.
Jde o datový soubor, kterým e-shop posílá své produkty do
zbožového srovnávače. Má danou strukturu, která se musí
dodržovat. Posílají se v něm informace jako název
produktu, URL, kategorie produktu, cena produktu, cena dopravy,
dostupnost, obrázky, CPC a další.
Pro každý srovnávač je nutné mít samostatný XML feed.
Bidování znamená
nastavování / přihazování / zvyšování ceny prokliku
(CPC) ze zbožového srovnávače do vašeho e-shopu. Je založeno
na principu aukce v reálném čase.
Zde se zobrazují
nabídky stejného produktu od různých e-shopů. Pokud je
na Heurece / Zboží.cz v kategorii založena karta produktu,
mají e-shopy šanci se na ní se svou nabídkou tzv.
napárovat a účastnit se srovnávání nabídek
při prohlížení produktu uživateli.
Podíl nákladů na obratu. PNO vyjadřuje,
kolik procent tvořily náklady na tržbách. Tedy pokud je
u produktu PNO 5 % znamená to, že abyste dosáhli obratu
ve výši 100 Kč, musíte investovat 5 Kč do propagace.
Jestliže máte dále na daném produktu marži 10 %, zbylých 5 % tvoří
zisk.
Ve fulltextovém vyhledávání se zobrazují
nabídky jednotlivých e-shopů na základě míry shody
s vyhledávacím dotazem. Výsledky fulltextového vyhledávání jsou upozaděny
za produktovými kartami a řadí se dle relevance
hledaného výrazu. Na Zboží.cz je možné pořadí fulltextových
výsledků ovlivnit i bidováním. Výsledky fulltextového vyhledávání
mohou být rozepsány na desítky stránek, proto
je lepší mít maximum produktů napárovaných na produktové karty, zvýší se tak šance, že vás uživatelé na zbožových
srovnávačích najdou.
Cena za proklik (ze zbožového srovnávače
na nabídku do konkrétního e-shopu). Cena za proklik
se pohybuje v rozmezí desítek haléřů až po desítky
korun.
Podmínky bidování | |
---|---|
Heureka | Zboží |
|
|
|
|
|
|
|
V případě, že je e-shop držitelem certifikátu Ověřeno zákazníky, získává pravomoc měnit ceny za prokliky u svého zboží (platí pouze pro Heureku, na Zboží.cz není žádný certifikát podmínkou). Bidováním, respektive nastavením ceny za proklik, můžete více zviditelnit své nabídky a zvýšit svoje konverzní šance. Čím vyšší cenu prokliku nastavíte, tím větší je vaše šance na zobrazení daného produktu na předních pozicích.
Bidování probíhá buď přes administrační rozhraní příslušného zbožové srovnávače, nebo generováním výše CPC u jednotlivých produktů přímo do XML feedu. Bidování přes administraci zbožových srovnávačů je velmi pracné a v konečném důsledku neefektivní, jelikož nikdo nemá čas upravovat ručně CPC u tisíců produktů. Běžně dostupné nástroje zase neumí topovat dostatečně často, takže je jejich využití neefektivní. Při počtů 10 a více konkurentů, je jasné, že dříve nebo později některý z nich také změní svou nabídku, aby se opět zobrazil. Způsobí tím, že se přestanete zobrazovat vy. Je to pak nekončící kolotoč kontrol a přihazování, dokud si nevyhodnotíte nákladovost a svou nabídku nesnížíte (většinou, když už je pozdě). BiddingTools umí udržet topovanou pozici po většinu dne navzdory tomu, jak biduje vaše konkurence. Nepřijdete tak prakticky o žádné kliknutí potenciálního zákazníka. Navíc nástroj topuje jen produkty, které se skutečně prodávají.
Cílem bidování je zvyšování obratu dosaženého při adekvátních nákladech. Jelikož e-shopy u svých nabídek CPC neustále mění, je nutné své nabídky také sledovat a upravovat. BiddingTools kontroluje aktuální pozici a přeceňuje klidně až 12x denně na Heurece i Zboží.cz, což umožňuje dosáhnout maximálního obratu při zachování optimálních nákladů na kredit na srovnávačích. Pokud konkurence vyšponuje topovanou cenu tak vysoko, že pro vás není rentabilní zobrazovat se mezi topovanými produkty, nástroj uvolní předraženou pozici.
Heureka nabízí až 4 bidované pozice v sekci „Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“. Dále se na Heurece zobrazuje na první stránce 10 nejlevnějších nabídek. Zbývající nabídky se zobrazí až po rozkliknutí. Zboží.cz zobrazuje přednostně 3 „Doporučené nabídky“, na které se můžete bidováním dostat, a 5 nabídek řazených dle ceny. Zbývající obchody se zobrazí teprve po rozkliknutí. Jak jsme již zmiňovali, na Zboží.cz na rozdíl od Heureky platíte také za prokliky z fulltextového vyhledávání.